2. třída Veverky

Provozní doba 2. třídy – Veverky

Po až Pá 6,30 – 16,00 hod. (16,00 – 16,30 hod. jsou děti ve 3. třídě)

TŘÍDNÍ PROGRAM

pro školní rok 2024/2025

 II. Třída

„Celým rokem krok za krokem“

TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN 2024/2025

II. TŘÍDA Veverky

CELÝM ROKEM KROK ZA KROKEM

Motto:

„Každý krůček dál mě láká, s ctnostmi rostu v předškoláka.“

CHARAKTERISTIKA TVP:

Třídní vzdělávací plán je v souladu s cíli předškolního vzdělávání. Vychází z potřeb a zájmu dětí, z jejich přirozeného vývoje a konkrétních podmínek mateřské školy.

TVP odpovídá základním požadavkům na výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku. Je sestaven tak, aby reprezentoval hlavní cíle předškolního vzdělávání:

  • Rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení
  • Osvojení si základů hodnot, na nichž je založena společnost
  • Získání osobní samostatnosti, schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí adekvátně k věku

TVP je zpracován do samostatných bloků. Každý blok je motivován charakterizujícím ročním obdobím, proměnami přírody v daném ročním období a zvyky, které se v daném období nachází.

TVP je plánován v souladu s ŠVP.

Prolínají se v něm všechny výchovné oblasti RVP pro předškolní vzdělávání – oblast biologická, psychologická, interpersonální, sociálně kulturní a environmentální.

Harmonické vztahy, prostředí a harmonická atmosféra jsou základem pro úspěšný průběh předškolního vzdělávání a celkový rozvoj dětské osobnosti. Naším cílem je spokojený kolektiv, navazování a prohlubování přátelských vztahů, rozvíjení empatického vnímání, soudržnost a schopnost uvědomění si, že JÁ A TY JSME MY. Z toho vychází vzájemná tvorba třídních pravidel, průběžné řešení problémových situací, prosociální hry, komunitní kruhy, kooperace při hrách a činnostech, oslava narozenin, společné akce s rodiči, spolupráce se ZŠ, fyzické aktivity pro posílení dětské psychiky.

METODY VZDĚLÁVÁNÍ:

  • Spontánní učení – pozoruji, napodobuji
  • Řízené učení – dospělý udává směr
  • Situační učení – když chceme učit děti o přírodě, vyrazíme do přírody
  • Sociální učení – žiji v kolektivu, učím se chápat jeho zákonitosti a začlenit se tak, aby mi bylo dobře
  • Prožitkové učení – prožitek umocní poznání
  • Kooperativní učení – Spoluprací vymyslíme více, zapojujeme děti do vytváření činností
  • Integrované vzdělávání – děti se speciálními vzdělávacími potřebami
  • Motorické učení
  • Slovní učení

FORMY VZDĚLÁVÁNÍ:

  • Spontánní sociální učení
  • Vyvážené spontánní a řízené aktivity
  • Individuální činnosti a v menších skupinkách
  • Komunitní kruh
  • Frontální činnosti – vědomosti získané touto formou je lepší dětem předškolního věku prezentovat učením prožitkovým, nebo zařadit více možností (Komenského přístup, učení hrou, frontální učení je vhodnější pro starší školní věk.)

OČEKÁVANÉ POZNATKY, HODNOTY, POSTOJE U DĚTÍ:

  • Samostatnost
  • Kamarádství
  • Poznávání sebe sama, druhých
  • Posílení sebedůvěry
  • Tvorba zodpovědnosti za své chování a činy
  • Seznámení se svým okolím, lidmi, přírodou, zvyky, tradicemi
  • Umět si poradit a řešit problémy adekvátně k věku
  • Radost z objevování, poznání, seznamování, tvoření

ZAMĚŘÍME SE NA:

  • Rozvíjení prosociálního chování – třídní pravidla, emoce, vzájemné vztahy, hodnoty, harmonie v kolektivu
  • Rozvíjení jazykových a komunikačních dovedností – logo hrátky, poslech a dramatizace pohádek, rytmické a sluchové hry, poznávání písmenek, vyjadřování myšlenek
  • Prohlubování poznatků o přírodě, její proměny, vnímání sounáležitosti s přírodou a úcty k ní – přímé pozorování, experimenty, péče o ptactvo v zimním období, poslech příběhů z přírody, projekty zaměřené na přírodu, uklízíme okolí naší mateřské školy
  • Pohybové aktivity – spontánní, řízené, využití rozmanitého náčiní, nářadí, venkovní aktivity, zahrada, netradiční využití přírody, stromů, keřů, pařezů apod.
  • Vytváření podmínek pro tvořivost, samostatnost, kooperaci
  • Rozvíjení hudebních dovedností – použití hudebních nástrojů, sborový zpěv pod vedením paní učitelky ze základní školy
  • Vnímání časové posloupnosti – ráno, poledne, večer, den x noc, roční období, měsíce v roce
  • Upevňování praktických dovedností v sebeobsluze – hygienická pravidla, základy stolování, pořádek ve věcech, úklid hraček na své místo
  • Bezpečné prostředí – dodržování předem daných pravidel
  • Neřešit před dětmi pracovní záležitosti

ZÁŘÍ

Porozumění

Umění chápat myšlenky, pocity a chování druhých, schopnost chápat souvislosti věcí v životě.“

 

Já a Ty jsme my

    • Já a moje školka                                                    1 týden

Cíle: seznámení s prostředím MŠ (kam si odkládám věci, kde si můžu hrát, kreslit, číst, kde je WC, umývárna, jídelna), seznámení s kamarády a zaměstnanci MŠ (vzájemně se poznáváme, známe jména kamarádů), seznámení se základními pravidly společného soužití v MŠ, co všechno můžeme společně dělat, rozvoj počátečního prosociálního chování a postojů k druhým

  • Já a moji kamarádi                                                           1 týden

Cíle: navazování dětských přátelství, rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem, naučit děti přizpůsobit se základním požadavkům MŠ, respektovat dospělého, ostatní děti, jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti, dovednosti, uvědomovat si vlastní identitu, svou roli, rozvoj komunikativních dovedností, začlenění mezi vrstevníky, hledání pravidel soužití

    • Já a moje rodina                                                     1 týden

Cíle: vytváření pozitivního vztahu k místu a prostředí, ve kterém dítě žije, rozvíjení citových vztahů k rodině, uvědomovat si hodnotu lidské práce – péče rodičů, uvědomovat si vlastní roli v rodině, porovnávání odlišností prostředí rodinného, školního, společenského

vytváření vztahu k obci, k místu, kde žijeme, umět je pojmenovat, orientace v okolním prostředí – okolí MŠ, domova

    • Plody naší zahrady                                                  1 týden

Cíle: pojmenování ovoce a zeleniny, seznamování s ovocem a zeleninou pomocí smyslů, příprava na zimu, využití technických přístrojů – sklizeň řepy, brambor …, význam lidské práce, rozvoj řečových a jazykových dovedností

                                                                                

G – starší děti – dráha, uvolnění ruky, sledování a nepřerušování linie, postava

G - mladší děti - vedení k plynulému pohybu tužky po papíře

S – hra „Na kukačku“ naslouchání pohádce, příběhu, lokalizace zvuku

M – mladší děti – pojmy velký a malý

M – starší děti – malý, větší

L – mladší děti – oromotorika se sluníčkem

L – gymnastika mluvidel – M, B, P

HM – poskoky, skoky, běh

JM – modelování, trhání papíru

Z – pozorování přírody, starší děti, najdi v řadě obrázek lišící se tvarem

Pohyb – hudebně pohybové hry

S – poznávání zvuků

Orientace v prostoru – starší děti – pojmy vpředu a vzadu

Pohádka: Dle tématu a přání dětí (poslech, dramatizace, tvořivé činnosti: „O řepě“)

HČ – písnička „Veverka a Veverčák“ (výuka slov, zpěv + klavír, rytmizace)

ŘÍJEN

Přátelskost

„Umění postarat se sám o sebe, dokázat něco sám.“

Barvy podzimu

    • Jablíčkohraní                                                          1 týden

Cíle: pomocí projektu „Jablíčkohraní“ zapojení rodičů do spolupráce s mateřskou školou, pomocí všech smyslů seznámení s úpravou a využitím ovoce a zeleniny, význam pro zdraví člověka – pojem vitamíny

    • Začíná foukat                                                              1 týden

Cíle: ve spojení s pozorováním vést děti k chápání změn v podzimní přírodě – barvy, tvary a vůně květin, změny počasí – pozorování „na vlastní kůži“; vnímání barev a tvarů v přírodě i kolem sebe, rozvíjení paměti, fantazie, představivosti

    • Skřítek Podzimníček                                                   1 týden

Cíle: práce s přírodním materiálem, využívání všech smyslů při jeho bližším zkoumání, pozorování a prohlubování poznatků o podzimní přírodě v lese, v parku – listnaté a jehličnaté stromy a jejich plody, lesní plody (houby jedlé i nejedlé)

    • Podzimní strašení                                                        1 týden

Cíle: dušičky – tradice vzpomínání na zesnulé, Halloween oslava svátků duchů a strašidel, rozvíjení fantazie a představivosti v tvořivých estetických činnostech, práce s přírodním materiálem

M – starší děti – vyjádření počtu prvků, puntíky, pojmy nejmenší, největší, řazení

M – mladší děti – pojmy větší a menší

L – mladší děti – oromotorika s dýničkou

L – gymnastika mluvidel – D, T, N, starší děti

JM – navlékání korálků

G – mladší děti, vedení linie dráhou, plynulý pohyb, trojhránky

G – starší děti – kruh jablko, čára vodorovná a svislá

S – nácvik jednoduchých říkadel – mladší děti

S – poznávání písně dle melodie – starší děti

Z – mladší děti-figura a pozadí, najdi v řadě pod obrázkem ty předměty, co jsou na velkém obrázku

Z – starší děti – znalost barev, najdi vše, co je např. červené

HČ – písnička „Měla babka čtyři jablka“ (výuka slov, zpěv + klavír, rytmizace, pohyb)

Pojmy z prostorové orientace – starší děti, vpředu a vzadu

Pohyb – říkadla s pohybem, cvičení s míčky (jablko), nácvik hodu horním obloukem, chůze po nerovném terénu

LISTOPAD

Nadšení

„Umění postarat se sám o sebe, dokázat něco sám.“

Co ukrývá les

  • Strom – symbol života                                                1 týden

Cíle: záměrné pozorování běžných objektů a předmětů, určování a pojmenovávání jejich vlastností, rozvoj estetické a tvůrčí kreativity, prožívat radost ze zvládnutého a poznaného – strom má kořeny v zemi a k výšinám upíná své větve, dítě má pevné zázemí a rozvíjí fantazii a nadšení z nových věcí

      • Lesní zvířátka                                                           1 týden

Cíle: seznámení se s tím, jak se příroda připravuje na zimu, přezimování živočichů, kteří ptáci odlétli do teplých krajin, jak musíme v zimě pečovat o přírodu, vytváření pocitu zodpovědnosti a sounáležitosti s přírodou, pozorování životních podmínek a stavu životního prostředí, poznávání ekosystému lesa

      • Počasí a já                                                                1 týden

Cíle: pozorování podzimního počasí (vítr, déšť, mlha…), pokusy s počasím, poznávání počasí všemi smysly, pobyt venku za každého počasí

      • Cvičení ke zdraví                                                    1 týden

Cíle: upevňování poznatků o těle a zdraví, pojmenování částí těla, k čemu slouží, co vše ukrývá tělo uvnitř, zdravý životní styl – co mi prospívá a co mi škodí, seznámení s pěti smysly člověka, otužování

Z – starší děti – najdi rozdíly na obrázcích

Z – mladší děti – ukaž vše, co je červené

G – mladší děti - rovná čára svislá

G - starší děti - spojování bodů.

JM: skládání papíru

M – pojmy vysoký a nízký

M – starší děti – pojmy první, poslední

L – gymnastika mluvidel – A, E, I, O,                                       

Z – najdi 5 rozdílů na obrázcích, figura a pozadí, najdi na velkém obrázku to, co je dole na malých obrázcích

Z – zrakové rozlišení, porovnej dvojici obrázků

S – mladší děti – zopakuj větu ze tří slov

S – starší děti – zopakuj větu ze čtyř sov

Pohyb – dechová a relaxační cvičení, překážkové dráhy

HČ – písnička „Listopad, listopad“ (výuka slov, zpěv + klavír, rytmizace)

Pohádka: dle tématu a výběru dětí

11. listopadu – svatý Martin