3. třída Včelky

Provozní doba 3. třídy – Včelky

Po až Pá 7,00 -16,30 hod. (6,30 – 7,00 hod. jsou děti ve 2. třídě)

Třídní vzdělávací plán

Letíme za poznáním

pro školní rok 2024/2025

III. Třída

Charakteristika TVP

Třídní vzdělávací program „LETÍME ZA POZNÁNÍM“ je v souladu s cíli předškolního vzdělávání. Vychází z potřeb a zájmu dětí, z jejich přirozeného vývoje a konkrétních podmínek mateřské školy.

TVP odpovídá základním požadavkům na výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku. Je sestaven tak, aby reprezentoval hlavní cíle předškolního vzdělávání:

  • Rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení
  • Osvojení si základů hodnot, na nichž je založena společnost
  • Získání osobní samostatnosti, zdravého sebevědomí, schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí adekvátně k věku
  • Vnímání a chápání ctností, které jsou odrazem kvality osobnosti

TVP je zpracován do vzdělávacích bloků. Vzdělávací bloky jsou motivovány mottem „Každý krůček dál mě láká, s ctnostmi rostu v předškoláka“ vycházející z výchovy ke ctnostem. Inspirací se stala kniha Krajinou ctnosti, kterou zpracovala Jana Haková pro děti. Ctnosti jsou vnitřní kvality osobnosti, o kterých chceme mluvit, pracovat s nimi, vnímat je, aby jim děti porozuměly a začaly vědomě používat. Začnou je postupně vidět v jednání druhých, vnímat v jednání svém a hlavně o nich začnou přemýšlet.

TVP je plánován v souladu s ŠVP.

Prolínají se v něm všechny výchovné oblasti RVP pro předškolní vzdělávání – oblast biologická, psychologická, interpersonální, sociálně kulturní a environmentální.

Harmonické vztahy, prostředí a harmonická atmosféra jsou základem pro úspěšný průběh předškolního vzdělávání a celkový rozvoj dětské osobnosti. Naším cílem je spokojený kolektiv, navazování a prohlubování přátelských vztahů, rozvíjení empatického vnímání, soudržnost a schopnost uvědomění si: já a ty jsme my (vzájemná tvorba třídních pravidel, průběžné řešení problémových situací, prosociální hry, komunitní kruhy, kooperace při hrách a činnostech, oslava narozenin, společné akce s rodiči, spolupráce se ZŠ, fyzické aktivity pro posílení dětské psychiky, portfolia)

Metody vzdělávání

  • Situační učení („Když chceme učit dítě o přírodě, vyrazíme do přírody…“)
  • Sociální učení („Žiji v kolektivu, učím se chápat jeho zákonitosti a začlenit se tak, aby mi bylo dobře…“)
  • Spontánní učení („Pozoruji, napodobuji…)
  • Řízené učení („Dospělý udává směr…“)
  • Prožitkové učení („Prožitek umocní poznání“)
  • Kooperativní učení („Spoluprací vymyslíme více…“)
  • Integrované vzdělávání (děti se speciálními vzdělávacími potřebami)
  • Motorické učení
  • Slovní učení

Formy vzdělávání

  • Spontánní sociální učení
  • Vyvážené spontánní a řízené aktivity
  • Individuální činnosti a v menších skupinkách
  • Komunitní kruh
  • Frontální činnosti

Očekávané poznatky, hodnoty, postoje u dětí

  • Samostatnost
  • Kamarádství
  • Poznávání sebe sama, druhých
  • Posílení sebedůvěry
  • Tvorba zodpovědnosti za své chování a činy
  • Vnímání a chápání lidských ctností
  • Seznámení se svým okolím, lidmi, přírodou, zvyky, tradicemi
  • Umět si poradit a řešit problémy adekvátně k věku
  • Radost z objevování, poznání, seznamování, tvoření

Zaměříme se na

  • Rozvíjení prosociálního chování (třídní pravidla, emoce, vzájemné vztahy, hodnoty, harmonie v kolektivu, lidské ctnosti)
  • Rozvíjení jazykových a komunikačních dovedností (logo chvilky, dramatizace pohádek, rytmické a sluchové hry, poznávání psaného písma, opisy, analýza, syntéza slov, vyjadřování myšlenek …)
  • Prohlubování poznatků o přírodě, její proměny, vnímání sounáležitosti s přírodou a úcty k ní (přímé pozorování, experimenty, zakládání záhonků na školní zahradě, péče o ptactvo v zimním období …)
  • Pohybové aktivity (řízené, spontánní, využití rozmanitého náčiní, nářadí, využití obecního sálu, venkovní aktivity, plavecký kurz)
  • Vytváření podmínek pro tvořivost, samostatnost, kooperaci
  • Rozvíjení hudebních a dramatických dovedností s využitím pohádek
  • Vnímání časové posloupnosti (kalendář počasí, měsíce a dny v roce, roční období)
  • Upevňování praktických dovedností v sebeobsluze (dodržování hygienických pravidel, stolování, pořádek ve věcech…)
  • Ten dělá to a ten zas tohle – význam lidské činnost, vzájemné navazování
  • Bezpečné prostředí
  • Příprava na vstup do ZŠ (celoroční projekt Dovednosti předškoláka)

Plán po měsících