3. třída Včelky
Provozní doba 3. třídy – Včelky
Po až Pá 7,15 -16,30 (15,15) hod. (6,30 – 7,15 hod. jsou děti ve 2. třídě Veverky)
Třídní vzdělávací plán
„Letíme za poznáním“
pro školní rok 2024/2025
III. Třída
Charakteristika TVP
Třídní vzdělávací program „LETÍME ZA POZNÁNÍM“ je v souladu s cíli předškolního vzdělávání. Vychází z potřeb a zájmu dětí, z jejich přirozeného vývoje a konkrétních podmínek mateřské školy.
TVP odpovídá základním požadavkům na výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku. Je sestaven tak, aby reprezentoval hlavní cíle předškolního vzdělávání:
- Rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení
- Osvojení si základů hodnot, na nichž je založena společnost
- Získání osobní samostatnosti, zdravého sebevědomí, schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí adekvátně k věku
- Vnímání a chápání ctností, které jsou odrazem kvality osobnosti
TVP je zpracován do vzdělávacích bloků. Vzdělávací bloky jsou motivovány mottem „Každý krůček dál mě láká, s ctnostmi rostu v předškoláka“ vycházející z výchovy ke ctnostem. Inspirací se stala kniha Krajinou ctnosti, kterou zpracovala Jana Haková pro děti. Ctnosti jsou vnitřní kvality osobnosti, o kterých chceme mluvit, pracovat s nimi, vnímat je, aby jim děti porozuměly a začaly vědomě používat. Začnou je postupně vidět v jednání druhých, vnímat v jednání svém a hlavně o nich začnou přemýšlet.
TVP je plánován v souladu s ŠVP.
Prolínají se v něm všechny výchovné oblasti RVP pro předškolní vzdělávání – oblast biologická, psychologická, interpersonální, sociálně kulturní a environmentální.
Harmonické vztahy, prostředí a harmonická atmosféra jsou základem pro úspěšný průběh předškolního vzdělávání a celkový rozvoj dětské osobnosti. Naším cílem je spokojený kolektiv, navazování a prohlubování přátelských vztahů, rozvíjení empatického vnímání, soudržnost a schopnost uvědomění si: já a ty jsme my (vzájemná tvorba třídních pravidel, průběžné řešení problémových situací, prosociální hry, komunitní kruhy, kooperace při hrách a činnostech, oslava narozenin, společné akce s rodiči, spolupráce se ZŠ, fyzické aktivity pro posílení dětské psychiky, portfolia)
Metody vzdělávání
- Situační učení („Když chceme učit dítě o přírodě, vyrazíme do přírody…“)
- Sociální učení („Žiji v kolektivu, učím se chápat jeho zákonitosti a začlenit se tak, aby mi bylo dobře…“)
- Spontánní učení („Pozoruji, napodobuji…)
- Řízené učení („Dospělý udává směr…“)
- Prožitkové učení („Prožitek umocní poznání“)
- Kooperativní učení („Spoluprací vymyslíme více…“)
- Integrované vzdělávání (děti se speciálními vzdělávacími potřebami)
- Motorické učení
- Slovní učení
Formy vzdělávání
- Spontánní sociální učení
- Vyvážené spontánní a řízené aktivity
- Individuální činnosti a v menších skupinkách
- Komunitní kruh
- Frontální činnosti
Očekávané poznatky, hodnoty, postoje u dětí
- Samostatnost
- Kamarádství
- Poznávání sebe sama, druhých
- Posílení sebedůvěry
- Tvorba zodpovědnosti za své chování a činy
- Vnímání a chápání lidských ctností
- Seznámení se svým okolím, lidmi, přírodou, zvyky, tradicemi
- Umět si poradit a řešit problémy adekvátně k věku
- Radost z objevování, poznání, seznamování, tvoření
Zaměříme se na
- Rozvíjení prosociálního chování (třídní pravidla, emoce, vzájemné vztahy, hodnoty, harmonie v kolektivu, lidské ctnosti)
- Rozvíjení jazykových a komunikačních dovedností (logo chvilky, dramatizace pohádek, rytmické a sluchové hry, poznávání psaného písma, opisy, analýza, syntéza slov, vyjadřování myšlenek …)
- Prohlubování poznatků o přírodě, její proměny, vnímání sounáležitosti s přírodou a úcty k ní (přímé pozorování, experimenty, zakládání záhonků na školní zahradě, péče o ptactvo v zimním období …)
- Pohybové aktivity (řízené, spontánní, využití rozmanitého náčiní, nářadí, využití obecního sálu, venkovní aktivity, plavecký kurz)
- Vytváření podmínek pro tvořivost, samostatnost, kooperaci
- Rozvíjení hudebních a dramatických dovedností s využitím pohádek
- Vnímání časové posloupnosti (kalendář počasí, měsíce a dny v roce, roční období)
- Upevňování praktických dovedností v sebeobsluze (dodržování hygienických pravidel, stolování, pořádek ve věcech…)
- Ten dělá to a ten zas tohle – význam lidské činnost, vzájemné navazování
- Bezpečné prostředí
- Příprava na vstup do ZŠ (celoroční projekt Dovednosti předškoláka)